Historie

Sdílejte článek mezi své přátele!

Kdo jsou to casuals?

Běžně by se drtivá většina populace ohákla do těch nejdražších hadrů široko daleko jen pokud by šlo o nějaké rande, svatbu nebo luxusní večírek. Ovšem pokud jste jedním z casuals, tak vám k tomu stačí pouze víkend a s ním spojený fotbal a pivko v hospodě před výkopem.

Samozřejmě, tím parádním outfitem máme na mysli oblečení italských návrhářů a pomyslnými “polobotkami” jsou pro nás vzácné modely bot značky Adidas. Vzhledem k tomu, že jejich definice dokonalého šatníku je daleko od vašich představ, nemají vás v oblibě.

Základ každého casuala - pořádné boty
Základ každého casuala – pořádné boty
zdroj: Instagram.com

Následovníci tohoto subkulturního hnutí se označují za casuals, to už jste určitě pochopili. Pro vysvětlení široké veřejnosti jsou to fotbaloví fanoušci, kteří preferují “neformální” (z angl. casual) oblečení radši než barvy jejich týmu. V sedmdesátých letech tomu tak bylo především s cílem snadněji proniknout do boje s konkurenčními chuligánskými firmami a zneviditelnit se policajtům. Původní casuals byli totiž skinheadi a punkáči. Svou roli hrála také hudba, například hudební styl acid house. Pro mnohé je tak pojem casuals synonymem vandalstvía násilnictví.

Ale ne všichni z nich nepojídají o víkendech děti nebo ženy. Pro mnohé se jejich láska k této scéně točí kolem módy a hudby. Když se na to všechno podíváte z bližšího pohledu, zjistíte, že to není jen o pěstech lítajících vzduchem nebo o Stone Island nášivkách. Ve skutečnosti tato subkultura ovlivnila moderní pánské oblečení způsoby, o kterých jste zřejmě ani nevěděli.

Historie

Terrace fashion, jak se styl také nazývá (z angl. terasa / tribuna) má své kořeny v pozdních sedmdesátých letech. Úspěchy anglických fotbalových klubů zapříčinily cestování mladých fanoušků za “louži” po Evropě. Díky tomu také vzrůstala chuť a povědomí o novém exotickém sportovním oblečení. Poznatky si přivezli zpět domů, kde to jiní viděli a chtěli být oblečeni stejně. Spustil se dodnes trvající cyklus. V té době se poprvé začal medializovat styl sportovního oblékání .

Typický anglický riot v 80. letech
Typický anglický riot v 80. letech
zdroj: flashbak.com

Subkultura vyvinula vlastní “uniformu” a zároveň výběr hlavních značek. “Farah, Lois, Diadora, Adidas, Puma, Sergio Tacchini, Fila, Ellesse, Cerutti 1881, Australian, Lacoste, Lyle & Scott, Pringle, Kappa”, říká Neil Primett, majitel e-shopu 80s Casual Classics. Tento obchod dodával šatník filmům jako je The Firm, This Is England a The Business.

“Jedná se o brandy, které tvořily šatník typického casuala během let 1979 až 1985. Je těžké říct, kdy přesně to začalo. Nedokáži to spojit s nějakým určitým datem.”, říká Neil.

Spousta lidí označuje město Manchester jako místo narození casual módy, jiní zase jmenují Liverpool. Ať už se začalo kdekoliv, jedna věc byla určitě důležitá. Tento nový způsob oblékání nabídl mladým lidem z dělnické třídy prostor, ve kterém by si mohli pohrát s módou.
“Pak jsme se dostali do stavu, kdy jsme řešili, kdo má nejlepší a nejnovější výbavu” říká Primett. Možná jste začali chtít ty nové sálovky Patrick a vypadat jako ten nejlepší fotbalista. Následně jste zase chtěl něco nového. Takže například klokanku značky Patrick. A takhle to pokračovalo pořád dál a dál.”

Fandové Fulhamu na trávníku
zdroj: fluxmagazine.com

Evoluce casual módy

Předhánění se znamenalo to, že se terrace fashion rychle vyvíjela, zejména během 80. let. “Styl se rychle a dramaticky změnil,” připomíná Gary Aspden, návrhář obuvi a značkový konzultant pro Adidas, a kultovní postava v této subkultuře. “Nosily se úzké džíny nebo dokonce i zvonáče. Dále také ikonický střih 501, plandavé kalhoty – to vše v průběhu desetiletí. Odvětví se měnilo doslova přes noc. Byla to pouliční móda v pravém slova smyslu. Musel jste být součástí toho, abyste držel krok s ostatními.”

Tradiční střih 501 značky Levis
Tradiční střih 501 značky Levis
zdroj: ebay.com

Během devadesátých let se značky jako Sergio Tacchini a Fila, vydaly po cestě Stone Island a CP Company. High-end brandy, jako jsou například Prada, Burberry, Aquascutum a Gucci, se také začaly pomalu dostávat do ochozů stadionů, zatímco příležitostně pokračovaly ve snaze navzájem se překonat.

Neustálý tlak však nekončil. Příchod nových technologií a online aukcí ukázal, že dříve vzácné předměty se stávaly snadněji dosažitelné a casual móda vzkvétala. “Dnes je to úplně jiné, než jak tomu bylo, když jsem byl teenager,” říká Aspden.” A to jen díky Internetu.

“V dnešní době má styl casuals mnohem více podob vzhledu. Sice stále existuje, avšak nenaléhá se bohužel tolik na to, co se nosilo dříve. Jediné dvě značky, o kterých si myslím, že mají dlouhou životnost, aby si zachovaly svou důležitost, jsou Adidas a Lacoste.”, říká Gary Aspden, tvůrčí konzultant a kurátor Adidas Spezial.

Polo trička Lacoste
Polo trička Lacoste
zdroj: instagram.com

Casuals dnes

Dnes se terrace fashion vyhnala z pomyslných “stánků” a dostala se do tzv. mainstreamu (angl. hlavního proudu). Značky, které kdysi měly silné vazby na násilí okolo fotbalu, zametly s těmito negativními konotacemi a staly se dostupnějšími. Je to výsledek casual stylu, který přesahuje své kořeny sportovní subkultury a stává se stylem pro muže, kteří dbají o svůj vzhled.

Boty Adidas Spezial
Boty Adidas Spezial
zdroj: adidas.com

To je něco, co Aspden uznává z jeho práce na řadě Adidas Spezial – kolekci oblečení, která přináší styl casuals širší veřejnosti. “Se Spezial jsme si uvědomili, že zde ve Spojeném království a severní Evropě existuje spousta hardcore fanoušků zaměřených na Adidas. To má své kořeny v casual stylu a nese jen malou souvislost s kulturou sportovního oblečení tzv. sneakerhead-hype-basketball-inspired, která proniká v USA.”

Situace v České republice

V tuzemsku bohužel nějaké velké zastoupení casuals prozatím není, ale i proto jsme tu my, abychom tento styl dostali do podvědomí nejen všem fotbalovým příznivcům. Scéna se pomalu ale jistě rozjíždí. My to kolem sebe v ochozech vnímáme a je nám ctí, že jsme jediným portálem na CZ / SK území, který Vám přináší detailní informace o tomto životním stylu. Sami jsme velkými nadšenci – píšeme o nás pro Vás.

Najdou se tu samozřejmě tací, co tvrdí, že v Česku máme nízké platy. A proto si tedy nemůžeme kupovat drahé oblečení od módních návrhářů. To si my osobně rozhodně nemyslíme – platy v ČR neustále stoupají a finančně jsme na tom mnohem lépe, než například v Itálii.

Pevně věříme, že se i díky našemu projektu, bude objevovat na českých stadionech čím dál tím více nových casual fanatiků. Třeba se jednou dostaneme i na úroveň anglických casuals… 😉

Sdílejte článek mezi své přátele!